Friday, January 25, 2013

SALAM MAULIDUR RASUL


Salam Pagi Jumaat..;-)

Semalam ada cuti Maulidur Rasul dan kebetulan di perumahan saya ada ceramah sempena Maulidur Rasul. Sekadar nak luahkan apa yang terbuku di hati...Tetapi hampanya penceramahan yang amat hebat dan penuh pengisian tetapi sedikit hambar dengan bilangan hadirin yang datang. 

Mungkin juga dek hujan renyai dan cuti panjang , ramai jiran tetangga yang pulang ke kampung. Walaubagaimanapun terdengar juga isu lain puncanya.. Entahla apa yang yang xkena..Saya paling XSUKA bila isu yang satu ini dicampuradukkan dengan kehidupan bermasyarakat dan beragama.. Pecah belahkan masyarakat dan boleh merosakkan hubungan sesama Islam , MELAYU khususnya..Sanggup cipta pelbagai alasan hanya kerana berbeza ideologi.

Asalnya dulu rasa seronok bila ada aktiviti yang dijalankan.. sambutan ramai.. semuanya boleh bergurau, bersembang.. Sedara sedarah sedaging boleh bermusuhan apatah lagi jika hanya jira-jiran tetangga.. Dah xingat dah siapa yang menolong waktu susah, siapa yang selalu membantu waktu  ada masalah.. Nak harapkan sedara mara jauh , yang terdekat siapa?? mestilah jiran2...Bila nak dekat2 Pilihanraya semua jadi berubah.. Saya juga ada pilihan sendiri tetapi pilihan itu hanya pada hari mengundi.. Selebihnya, saya boleh je join anjuran mana2 parti..Tiada kompromi dalam beragama, Tiada agama yang menggalakkan penganutnya berpecahbelah, saling menyalahkan dan menuduh sesama sendiri.. siapa yang akan rugi????

Berfikir dengan rasional.... Kita diberikan akal untuk berfikir.. xkanla apa saja yang dicakapkan oleh pemimpin parti semua nya kena ikut.. Mereka pun manusia biasa, bukan semua betul.. Di sini gunanya peranan akal fikiran.. Asalkan kita berpegang Al Quran dan Sunnah Rasullullah .. In Shaa Allah kita boleh membezakan mana yang betul dan salah.. 

Salam Maulidur Rasul ..

** Xsuka situasi camni.. kenapala xboleh berbaik2.. inilah akibatnya bila AGAMA DIPOLITIKKAN....






No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails