Tuesday, January 22, 2013

Penabungan melalui SSPN-i

Entry kali ni nak cakap pasal penabungan anak-anak la.. ;-) sejak anak dah masuk 2 ni mmg terasa sangat la kekangan ekonomi tu..hahah.. al maklum semuanya perlukan uwang..
Kadang-kadang terfikir susahnya ayah dulu2 nak besarkan kami 7 beradik.. Emak xkerja, sururumah tangga sepenuh masa. Jadi sedikit sebanyak beban kewangan tu mmg di bahu ayah seorang.. HMMMMM... tak terbalas pengorbanan mereka.. Inila masanya nak membalas jasa mak+ayah dan dalam masa sama merasai apa yang mereka rasai dulu waktu besarkan kami 7 beradik... sedey jerkkkk...

Berbalik bab penabungan lak la.. yela kita ni bukan kaya - raya sgt.. Jadi nak tak nak kena ada plan untuk masa depan.. Jadi salah satu plan yang paling baik sekarang ni adalah penabungan dalam SSPN-i. Ramai yang xnampak kelebihan SSPN-i ni. Walaupun dividen tidak tinggi hanya sekitar 2-4% setahun tetapi SSPN-I lebih fokuskan kepada tuntutan insurans RM-RM.. faham tak apa maksudnya .. In case kalu sesuatu terjadi pada pendeposit, atau penerima manfaat (cth kematian atau keilatan kekal) berapa yang ada dalam akaun pada waktu itu akan dapat amount yang sama. Asalkan baki simpanan pada waktu itu adalah RM1000 ke atas. Itu yang paling utama sbb saya pilih SSPNi. tak caya???..percayalah... kihkih....

Boleh view kat sini http://www.ptptn.gov.my/web/guest/simpanan/istimewa juger...
  1. Layak memohon pembiayaan pendidikan PTPTN;
  2. Pelepasan taksiran cukai pendapatan ke atas simpanan bersih tahun semasa sehingga RM6,000.00 setahun;
  3. Perlindungan Takaful secara percuma ke atas pendeposit yang mempunyai simpanan RM1,000.00 dan ke atas*;
  4. Pemberian Geran Sepadan sehingga RM10,000.00 untuk satu keluarga yang layak**;
  5. Simpanan serendah RM20.00 pada bila-bila masa dan dijamin oleh Kerajaan;dan;
  6. Kadar dividen yang kompetitif dan dikecualikan daripada cukai pendapatan;

* Perlindungan insurans berupa manfaat dan/atau khairat kematian hanya layak untuk pendeposit yang berumur 18 hingga 65 tahun. Sementara penerima manfaat yang berumur 1 hari hingga 28 tahun hanya layak mendapat khairat kematian jika berlaku kematian keatasnya. Walau bagaimanapun, ia tertakluk kepada syarat dan peraturan yang ditetapkan.

** Keluarga yang berpendapatan bulanan (gaji pokok) tidak melebihi RM2,000 sebulan layak dipertimbangkan pemberian Geran Sepadan apabila anak diterima dan mendaftar masuk ke IPT yang diiktiraf oleh Kerajaan.
 
MEH  RAMAI-RAMAI BUKAK AKAUN SSPN UTK ANAK-ANAK ....;-)






No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails