Sunday, December 19, 2010

isteri: di rumah vs kerja???

Isu ni rasanya mmg dah byk kali ramai org becakap..
iya..zaman dulu betul isteri tempatnya di rumah,kata org tua2 dulu, walau belajar setinggi mana pun tempat org perempuan tetap di dapur..tp zaman skrg da berubah,'perumpaan' itu dah xsesuai..skrg ni kalu belajar tinggi,xbelajar tinggi pun perempuan xnak terperuk di dapur jer..setuju tak???

reason yg plg UTAMA sbb kekangan kewangan...

kalu la dah berkawen dengan jutawan xperla kot,tp kalu yg cukup2 aja..pasti timbul masalah..sbb tu byk penceraian berlaku kot..faktor utama mmg kewangan, sbb skrg ni apa2pun WANG...xcukup dengan hanya CINTA & SAYANG..sanggup hidup bersama walau susah atau Senang..susah dah nak jupa..

jadi bebalik pada isunya..duduk rumah atau bekerja,hangin betoi bila ada segelintir hamba Allah suka mmbezakan antara isterinya yg bekerja atau tak..iya,msg2 akan menegakkan ego masing2..

bekerja (+)
1. bantu suami utk perbelanjaan harian
2. ada duit poket sendirik-xyah tunggu duit bulanan suami
3. xkan hanya terperuk di rumah(boleh blur otak)
4. jupa lebih ramai org (bkn hanya di rumah jaga anak

bekerja (-)
1. kurang quality time utk anak n suami n uruskan rumahtangga
2. mungkin stress di ofis

tidak bekerja (+)
Mestilah kontra dr jawapan di atas.. tambah sendirik yer..hik3..

tp yg pastinya bg aku kedua2nya ada kelebihan..xsalah bekerja asal pandai bahagikan masa..dan xsalah duduk di rumah asalkan perbelanjaan rumah berjalan lancar..

tp xperlu bandingkan dgn org lain yg bila dah tahu isteri xbekerja tp bole ckp lak,xper isteri di rumah anak2 xyah pakai pampers, leh pakai lampin kain jer..susu tepung xyah beli, ada susu badan.. jadi save budget..compare isteri bekerja, susu+pampers+pengasuh sah2 la pakai lagi byk wang..

tepuk dada tanya selera!!!



Sunday, November 14, 2010

hari minggu di opis..

ada masa sedikit yg terluang utk jenguk blog..tika ini masih berada di opis..hari ni ahad..niat di hati nak g jalan2 ngan fahima n suami..tp xkesampaian bila diarahkan untk bekerja pada hari sabtu dan ahad..gara2 minggu depan untuk Raya Haji Aidiladha mungkin ramai yg bercuti..

tp untuk bercuti pun belum tentu dapat..nampak gayanya beraya di rawang sahaja..huhu..sedey22..

sepanjang minggu ni rasanya hampir 90% masa hanya di opis..kuar umah kul 7pg balik rumah dah kul 9..utk ulang alik rawang-KL sampai rumah pun dah dkt kul 11..hampir setiap hari..hmmm..task force..cmnila rutin harian nampaknya..

yang sedeynya kesian kat fahima la..hampir seminggu ni pagi tgh tido dah angkat dia hantar ke nursery..dan mlam bila sampai rumah fahima dah tidor..alahai kesiannya anak ibu..=(




Monday, August 2, 2010

Fahima 1 Year++..

video

Dah lama nak upload video Fahima ni kat blog , tp xder button video,skrg dah upgrade blog, jadi baru leh insert video..:-)

Mmg xdinafikan dlm thumdrive,dlm pc & byk keping CD asyik burn photo n video fahima jer dari mula lahir sampai skrg..Alhamdulillah, melihat perkembangan anak sehari2 adalah pengalaman paling bermakna dalam kehidupan seorang Ibu..

Fahima leh meniarap - 4bulan, merangkak & duduk -6 bulan, berdiri sendiri - 8 bulan, berjalan di usianya 10 bulan 2minggu..so,watch out!!




Thursday, July 29, 2010

Jangan Tangisi Apa Yang Bukan Milikmu



Dalam meniti liku-liku kehidupan ini, kita seringkali berasa kecewa. Kecewa kerana sesuatu yang terlepas dari genggaman tangan, keinginan yang tidak kesampaian, kenyataan yang tidak dapat diterima dan akhirnya ia mengakibatkan sesuatu yang mengganggu jiwa dan perasaan

Hidup ini ibarat sebuah belantara. Tempat kita mengejar segala keinginan dan sememangnya manusia diciptakan-Nya mempunyai kehendak dan keinginan. Namun, tidak semua yang kita inginkan akan tercapai, tidak setiap yang kita idamkan mampu menjadi realiti. Dan, bukan sesuatu yang mudah untuk menyedari dan menerima kenyataan bahawa apa yang bukan menjadi milik kita tidak perlu kita tangisi. Ramai orang yang tidak sedar bahawa hidup ini tidak punya satu hukum: mesti berjaya, mesti bahagia atau yang lainnya.

Berapa ramai orang yang berjaya tetapi lupa bahawa segalanya adalah pemberian Allah yang Maha Pemurah sehingga kejayaan itu membuatnya sombong dan bertindak mengikut nasfsunya. Begitu juga kegagalan sering tidak dihadapi dengan tenang dan sabar sedangkan dimensi tauhid dari kegagalan adalah tidak tercapainya apa yang memang bukan hak kita.

Apa yang memang menjadi hak kita di dunia, pasti akan Allah tunaikan. Namun apa yang memang bukan milik kita, ia tidak akan mungkin kita miliki, walaupun ia mungkin telah menghampiri kita, walaupun kita telah bermati-matian mengusahakannya. Seorang mukmin tidak akan bersedih ketika ditimpa musibah, malapetaka, dan sebagainya. Tetapi dia bersyukur kepada Allah dan menjadikan musibah itu sebagai peringatan dari Allah terhadap dirinya. Oleh itu, bila seorang mukmin merasa sedih ketika ditimpa musibah, maka dia bukan mukmin sejati.


Sebab, apa pun musibah yang menimpa seorang mukmin, selalu menguntungkan dirinya, sebagaimana sabda Rasulullah dalam sebuah hadis: Sungguh menakjubkan! Urusan orang mukmin selalu menjadi hal yang menguntungkan bagi dirinya. Dan yang demikian itu hanyalah dialami oleh seorang mukmin.

Seorang mukmin bila ditimpa kesusahan, dan dia mengingat Allah, dengan jalan itu itulah dia akan memperoleh jalan penyelesaian yan terbaik. Dia tidak merasa tekanan batin dalam bentuk apapun, kerana penderitaan yang paling berat sekalipun, pasti ada jalan penyelesaiannya. Seorang mukmin adalah selalu mengingat Allah dalam keadaan ditimpa penderitaan yang amat sangat sekalipun, baik dengan mengucapkan tasbih, takbir, istighfar, doa mahupun dengan membaca Al-Quran, sehingga membuat jiwanya bersih, bening, perasaannya tenang dan tenteram.

Rasulullah pun bersabda: Ingat akan Allah adalah penawar kalbu, diriwayatkan oleh Ad-Dailami oleh Anas.

Maka wahai jiwa yang sedang gundah berduka lara, dengarkan firman Allah SWT; ....Boleh jadi kalian membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagi kalian. Dan boleh jadi kalian mencintai sesuatu, padahal ia amat buruk bagi kalian. Allah Maha Mengetahui kalian tidak mengetahui. (QS. Al-Baqarah 216)

Maka setelah ini wahai jiwa, jangan kau hanyut dalam dalam nestapa yang berpanjangan terhadap apa-apa yang terlepas dari genggamanmu, dari dakapanmu. Kita lihat di sekeliling kita, kemudian cerminlah diri sendiri andai kita tidak kenal siapa yang ada di dalam cermin itu, mulai hari ini ada baiknya kita mulakan mencari diri sendiri!

Manusia yang mulia adalah yang menyedari dengan sepenuh hati bahawa dia hanyalah hamba, benar-benar hamba, dalam pengertian hamba yang sebenar-benarnya, baik secara teori mahupun praktikal. Dia hanya berfikir bagaimana memberikan yang terbaik bagi kehidupan ini, semata-mata mengharap cinta-Nya, keredhaan-Nya, dan lebih dari itu kerana dia mencintai Allah, terpesona kepada keindahan Maha Pencipta, mabuk kepayang dengan kecantikan Maha Pemurah.

Andai ternyata keinginannya tidak selari dengan keinginan Allah SWT, ternyata apa yang diharapkannya esok hari tidak menjadi nyata, malah yang terjadi adalah sesuatu yang sebaliknya, maka kita mesti tetap ikhlas! Kita menerima semuanya dengan senyum yang mengembang, dengan redha yang tidak terhitung. Hidupnya hanya untuk-Nya. DIA-lah tujuan hidup, sebaik-baik tujuan hidup! Sedang yang lainnya adalah wasilah, alat, bekal, modal untuk mencapai keredhaan Allah SWT.

Maka, jangan kau tangisi apa yang bukan milikmu! Kerana, ia memang bukan milikmu! Maka, bersihkan hatimu, ikhlaslah....redha dengan ketentuan-Nya. Kerana, kita ini adalah sebenar-benar hamba! Moga kita lebih kuat dan dekat kepada-Nya..InsyaAllah[-O<

Sunday, July 4, 2010

J2CM..Serina punya pasal..

Dah lama dok ngidam Ikan Bakar Cicah Air Asamm..PERGGGHHH..mmg xtahan..dok tgk dalam J2CM la..sedap jer nampak serina makan..

Arini ada masa pe lagi,paksa gak hubby turun KL semata2 nak g makan Ikan bakar kat Kg. Baru..Gerai no 21..alang2 g servis keta..(kalu tak xkuasa nak ikut menunggu utk servis keta)..

Dalam kul 12 sampai orang dah beratur panjang giler menunggu nak amik makanan..kami cuma amik ikan pari+ikan kembong ja..tp tu pun kenyang teramat..RM20 ja,..rasanya murah gak kan..pergghhh mmg terangkat la..ikan bakar+ulaman+sambal belacan+air asam+sirap limau..





Thursday, July 1, 2010

Menjadi Isteri Solehah

Menjadi seorang wanita sebenarnya amat mudah untuk memperolehi pahala,tetapi mudah juga untuk menndapat dosa...Dan salah satunya apabila mendapat keredhaan suaminya..Aku ni xperfect pun.tapi seboleh2nya..merajuk camna pun,bergaduh camna pun,sebelum masuk tido mesti mintak ampun lu ngan suami..Suamiku seorang yang sensitif, tapi amat bertanggungjawab..pada ibunya,isteri dan anaknya..Tima kasih Abang...:-)


Hadith :

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:“Apabila seseorang isteri meninggal dunia dan suaminya redha kepadanya, maka ia akan masuk syurga.” Riwayat Tirmidzi dan Ibn Majah

Huraian

Pengajaran Hadis:

i) Islam telah menggariskan peranan suami dan isteri dengan jelas di mana suami mestilah bersedia untuk mentadbir rumah tangga dan isteri pula mestilah bersedia untuk mentaati perintah suami.

ii) Syurga anak adalah di telapak kaki ibunya manakala syurga isteri adalah apabila taatkan suaminya. Taat di sini bererti patuh kepada perintah dan kehendak suami kecuali apabila suami menyuruh melakukan dosa. Ia menduduki tempat kedua selepas taat kepada Allah dan Rasul.

iii) Ketaatan isteri berkait rapat dengan keperibadian suami di mana kuasa suami bukan terletak pada kekuatan fizikalnya tetapi terletak pada iman, ilmu dan kesabarannya. Dengan demikian barulah kepimpinannya menjadi lebih mantap dan dihormati isteri.

iv) Kunci kerukunan rumah tangga adalah persefahaman antara suami isteri. Oleh itu Islam telah menyarankan bahawa dalam mencari isteri idaman hendaklah dari kalangan wanita yang mempunyai empat ciri seperti berketurunan baik, elok paras rupanya, berharta, dan kuat pegangan agamanya. Namun yang perlu diutamakan adalah yang solehah (beriman) agar mudah untuk dididik dan beberapa masalah rumah tangga dapat dielakkan seperti isteri nusyuz dan sebagainya.

v) Setiap wanita Islam hendaklah menyedari tentang hak-haknya yang telah digariskan oleh syarak agar tidak berlaku kekeliruan dalam mentaati suami sehingga menjadi mangsa penderaan oleh suami yang tidak bertanggungjwab. Oleh itu seorang isteri yang solehah adalah yang mencakupi erti kata wanita yang berilmu dan beriman. Dengan demikian rumah tangga akan sentiasa aman dan bahagia.

Sumber : Jabatan Kemajuan Islam Malaysia


Wednesday, June 30, 2010

SI MANJAKU SEMAKIN MEMBESAR...

FAHIMA DAH NAK MENCAPAI USIA SETAHUN LAGI SEPULUH HARI JER..TARGET UNTUK FAHIMA AKAN BOLEH MEMBACA SEBELUM USIANYA 4 TAHUN..INSYA'ALLAH..

Kanak-kanak akan mula menjelajah dunia pada peringkat awal dalam hidup mereka. Secara intuitif, mereka akan tahu untuk mengambil objek yang paling kecil atau membuat pemerhatian dan menukarnya kepada suatu pengalaman yang bermakna.

Kanak-kanak kecil akan melalui suatu fasa di mana mereka akan banyak bertanya. Mereka ingin mengetahui ‘siapa, apa, mana, bila, bagaimana dan mengapa’. Contohnya, bagaimana ayam berketak atau mengapa langit berwarna biru?

Pertanyaan yang tidak berhenti-henti ini mungkin akan menjengkelkan tetapi mereka melakukannya kerana ingin belajar. Ini adalah sebahagian penting di dalam proses pembelajaran mereka.

Prasekolah yang biasanya bermula apabila kanak-kanak berusia 4 tahun berperanan membantu untuk terus memperkukuh dan menghalusi perkembangan awal dan pengalaman pembelajaran mereka. Sebagai contoh, dengan mewarna dan melukis, kanak-kanak akan belajar menguasai otot otot jari dan koordinasi tangan-mata mereka. Menerusi bermain bersama kanak-kanak lain dan mematuhi peraturan-peraturan bilik darjah pula, mereka belajar tentang kemahiran sosial. Dan sudah tentunya terdapat pelbagai pengajaran lain untuk perkembangan pemikiran, komunikasi dan kemahiran penyelesaian masalah.

Semua ini akan dicapai dengan keseronokan tetapi di dalam persekitaran prasekolah yang berstruktur. Walau bagaimanapun, masih terdapat banyak ruang bagi ibu bapa untuk mengoptimum kemajuan anak-anak mereka dengan terus mengajar, mementor dan melatih mereka di rumah dengan cara yang bebas tekanan, menyeronokkan dan bersesuaian dengan usia mereka.

Dimensi Pembelajaran Awal

Apa yang dipelajari oleh kanak-kanak di prasekolah adalah penting untuk menyediakan asas yang baik, bukan sahaja untuk persekolahan formal malah untuk pembelajaran sepanjang hayat.

Kemahiran Fizikal
Prasekolah membantu kanak-kanak menguasai kemahiran motor halus dan motor kasar. Kemahiran motor halus membabitkan pergerakan kecil seperti mencapai sesuatu dengan ibu jari dan jari telunjuk. Aktiviti yang mengasah kemahiran motor halus membabitkan aktiviti memotong, menampal dan melukis. Kemahiran motor kasar pula diasah dengan aktiviti yang membabitkan pergerakan lebih besar seperti berlari, melontar, memanjat dan menari.

Kemahiran Intelektual
Terdapat banyak peluang untuk si manja membina kemahiran seperti mengira, mengukur, menyisih, memadan, memerhati dan membentuk hipotesis. Kemahiran membaca dan menulis berputik apabila si manja melihat buku, membaca dengan kuat dan menulis nota.

Kemahiran Sosio-emosi
Prasekolah membantu kanak-kanak menyesuaikan diri dalam komuniti dan belajar menghormati diri sendiri dan juga orang lain. Mereka bukan sahaja akan belajar berkongsi mainan, tetapi juga perbualan dan snek. Mereka diajar untuk mengambil giliran, melibatkan orang lain dalam permainan dan belajar ‘tatatertib’ bermain apabila berdepan dengan situasi baru. Di samping itu, mereka juga akan belajar mengawal perasaan dan mengelak daripada emosi yang kurang elok. Prasekolah juga merupakan masa bagi kanak-kanak mempelajari nilai-nilai moral untuk membentuk perwatakan yang baik.
Tahukah anda?

Bermain adalah sebahagian penting proses pembelajaran bagi kanak-kanak. Ini membolehkan mereka menggunakan kemahiran dan belajar tentang konsep baru dengan menyentuh, merasa, mendengar, bercakap dan menghidu. Cara terbaik untuk menggalakkan si manja prasekolah belajar ialah dengan menggabungkan permainan dengan unsur akademik.

Pelajaran Dalam Pembelajaran

Cara terbaik untuk si manja belajar ialah dalam persekitaran rumah yang menggalakkan penerokaan, pemikiran kreatif dan kebebasan. Ciri-ciri ini membolehkan kanak-kanak untuk menyiasat dan melakukan tugas yang mencabar daya fikir. Ini merupakan rahsia pencapaian dalam sekolah dan untuk seterusnya.

Proses mempelajari tentang cara sesuatu benda berfungsi adalah perjalanan yang perlu dilalui oleh si manja sendiri. Kehadiran orang dewasa sekadar untuk menggalakkan, mencabar dan membantu perkembangan mereka.

Manfaat Proses Pembelajaran Awal

* Minat untuk menimba pengetahuan disemai melalui keyakinan dan kebebasan dalam pembelajaran.
* Sifat ingin tahu dalam diri si manja menggalakkan penerokaan dan penghargaan pengetahuan.
* Sikap yang betul untuk bertanya soalan, menyelesaikan masalah dan berkongsi idea. Pembelajaran menjadi pengalaman yang menyeronokkan.

Bagaimana Anda Boleh Membantu Sebagai Ibu Bapa
Kanak-kanak yang membesar dalam persekitaran pembelajaran yang baik di rumah membolehkan mereka maju dalam prasekolah. Berikut adalah tip-tip untuk anda.

Berkongsi minat anda sendiri untuk belajar
Anda merupakan guru pertama anak anda. Jika anda mahu dia belajar, anda perlu terlebih dahulu mengambil inisiatif untuk belajar dan dia akan mengikut jejak anda.

Beri sokongan dan penerimaan
Bila anda menggalak dan mengalu-alukan ideanya, si manja akan merasa cukup selesa untuk menyuarakan idea tanpa takut membuat kesilapan. Jika dia membuat kesilapan sekalipun, anda tidak perlu memarahinya atau memberi jawapan yang betul dengan serta-merta. Sebaliknya, gunakan peluang itu untuk mengajarnya mencari jawapan. Ini menggalakkan pembelajaran secara lebih berdikari pada masa hadapan.

Sediakan peluang pembelajaran
Pengalaman pembelajaran boleh didapati daripada buku, alat permainan dan barang lain yang terdapat dalam rumah. Bersiar-siar dan berbual-bual juga akan menambah perspektif dan pemahaman si manja. Berhati-hati agar anda tidak keterlaluan. Pastikan segalanya berada dalam tahap yang sesuai untuk usia mereka.
Senarai semak apa yang anda
boleh lakukan sebagai ibu bapa

* Tanya soalan yang baik dan jangan bataskan soalannya.
* Tunjukkan bagaimana kita boleh belajar daripada perkara yang mudah dan kesilapan kecil.
* Galakkan si manja berdikari.
* Beri pilihan kepada si manja.
* Beri perhatian kepada persekitaran sekelilingnya.
* Jadikan waktu membaca sebagai rutin tetap.













Monday, May 24, 2010

Mak Kandung vs Mak Mertua..

Kadang2 rasa confuse la nak puaskan hati yang mana satu..Bila dah kawen, kita perlu utamakan mak mertua dulu ker? Tapi camna ngan mak yang lahirkan kita..

Contohnya skrg kami sekeluarga tinggal di Selangor..Dan masing2 berasal dari daerah yang sama di P.Pinang. Jadi bila sekali sekala balik ke kampung..xtahu nak balik yang mana satu dulu..Selalunya, mestila ikut umah suami dulu. Lagipun,mak mertua tinggal sorang2.dah xder sapa di rumah. Tp, mak sendiri pun terasa gak, anknya duduk jauh dan bila balik kampung xsempat jupa mak dah kene g umah mak mertua lak.. Huhu..sedih2..

Dan,kdg2 lebih menyayat hati bila sanak sedara pun dok kata xpenah g jejalan rumah mereka..Tp,yela Kalu Hari Raya aku pi aper..hihi..Cmner nak pi,balik selalu 2 hari jer sabtu ahad..nak lepaskan rindu pada keluarga sendiri la yg paling utama.. Wahai,sanak saudaraku..fahamila situasiku..huhu..

Nie, aku dok pening kepala dok pikir sebab minggu depan coti sekolah dah bermulaaa...huwaaaaa...

Sunday, May 23, 2010

HURU HARA HARI KIAMAT

Oleh DR. ZULKIFLI MOHAMAD ALBAKRI

Surah al-Takwir ini termasuk dalam kategori surah Makkiah. Ia berjumlah 29 ayat dan diturunkan selepas surah al-Masad. Hubungan surah ini dengan surah Abasa yang terdahulu ialah kedua-duanya menceritakan peristiwa hari kiamat dan bala bencananya.

Imam Ahmad, al-Tirmizi dan al-Hakim meriwayatkan hadis daripada sahabat Umar r.a yang mengatakan bahawa: Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesiapa yang ingin melihat hari kiamat yang seolah-olah dia melihat dengan mata kepalanya, maka bacalah: Idhashshamsu kuwwirat, idhassama'un fatarat dan idhassama'un shaqqat".

Firman Allah SWT: Apabila matahari dilingkari cahayanya (dan hilang lenyap).

Al-Maraghi berkata: Tanda-tanda datangnya hari Kiamat ialah ketika matahari digulung, cahayanya pudar dan hilang ketika dunia mengalami kehancuran sehingga tidak ada satu pun benda di alam lain yang boleh menggantikan benda-benda itu.

Firman Allah SWT: Dan apabila bintang-bintang gugur berselerak.

Syed Qutb berkata: Gugurnya bintang dimaksudkan ia kelak akan terjatuh bertaburan dari sistem yang mengikatnya dan akan padam cahayanya. Allah SWT sahaja yang tahu bintang manakah yang akan jatuh bertaburan.

Adakah kumpulan bintang-bintang yang dekat dengan kita atau galaksi yang terdiri dari ratusan juta bintang atau seluruh bintang yang tidak diketahui bilangannya melainkan Allah SWT.

Namun, yang pastinya ada bintang-bintang yang akan gugur bertaburan pada hari kiamat sebagaimana yang telah dijelaskan oleh berita yang benar ini. Tiada siapa yang mengetahuinya melainkan Allah SWT sahaja.

Firman Allah SWT: Dan apabila gunung-ganang diterbangkan ke angkasa (setelah dihancurkan menjadi debu)

Al-Maraghi berkata: Sehingga ikatannya terlepas dan terhempas di padang sahara dan terbang dibawa awan di atas kepala.

Firman Allah SWT: Dan apabila unta-unta yang bunting terbiar.

Menurut al-Qurtubi bahawa tidak terurusnya unta bunting pada saat itu hanyalah sebagai perlambangan sahaja. Ini disebabkan pada hari kiamat sudah tidak ditemui unta bunting.

Tuhan menggambarkan huru-hara hari Kiamat bagaikan satu keadaan di mana seseorang berangan-angan mempunyai unta bunting 10 bulan yang nescaya unta itu akan dibiarkan sahaja kerana amat sibuk menjaga urusan dirinya sendiri yang lebih kritikal itu.

Firman Allah SWT: Dan apabila binatang-binatang liar dihimpunkan.

Ibn kathir berkata: Dan umat manusia telah mengabaikan unta-unta pilihannya yang sedang bunting serta mengabaikan urusan kebajikannya sedangkan sebelum ini binatang itulah yang disayangi.

Ini kerana mereka disibukkan dengan hal yang lebih utama tanpa memikirkan kewujudan hari kiamat dan peristiwa lain yang akan berlaku.

Firman Allah SWT: Dan apabila lautan meluap-luap bercampur-baur.

Al-Maraghi berkata: Ia juga bermaksud laut meluap. Perkara ini disebabkan airnya bergelombang bagaikan lautan api kerana di dalam perut bumi terdapat magma yang dapat menggegarkan permukaan bumi.

Pada ketika itu air mendidih dan terus berwap sehingga yang tinggal hanya bara api sahaja. Kajian saintifik telah menetapkan bahawa di perut bumi terdapat gunung-gunung berapi yang selalu bergejolak dan menimbulkan gempa bumi yang hebat boleh menghancurkan dataran bumi dan gunung-ganang di beberapa daerah.

Contohnya gempa bumi yang telah terjadi di Nessina, Itali pada tahun 1909 dan kemudian di Jepun. Dalam beberapa hadis disebutkan: "Bahawa laut itu adalah penutup neraka jahanam".

Firman Allah SWT: Dan apabila tiap-tiap diri disatukan dengan pasangannya.

Iaitu ketika jiwa itu kembali kepada jasadnya ketika memasuki awal kehidupan akhirat. Pendapat ini daripada Ikrimah, al-Dahhak dan al-Sya'bi.

Firman Allah SWT: Dan apabila anak perempuan yang ditanam hidup-hidup: ditanya, dengan dosa apakah ia dibunuh?

Syed Qutb berkata: Kerendahan jiwa manusia di zaman jahiliah mengakibatkan tersebarnya adat menanam anak perempuan hidup-hidup kerana takut malu dan miskin. Adat ini telah diceritakan oleh al-Quran sebagai merakamkan keburukan zaman jahiliah. Ketika inilah Islam datang menyelamatkan umat arab dari jurangnya yang dalam dan mengangkat darjat manusia seluruhnya.

Firman Allah SWT: Dan apabila surat-surat amal dibentangkan.

Ibn Kathir berkata: Oleh yang demikian, hendaklah seseorang memperhatikan dengan apa dia mengisi lembaran catatannya.

Mujahid berkata: Iaitu ditarik. Sedangkan al-Suddi berkata: Iaitu dibuka dan al-Dahhak mengemukakan: Mengelupas dan kemudian menghilang.

Firman Allah SWT: Dan apabila langit ditanggalkan dari tempatnya.

Al-Maraghi berkata: Ketika langit sudah terbuka secara keseluruhan sehingga tidak ada lagi apa yang dikatakan atas dan bawah.

Firman Allah SWT: Dan apabila neraka dinyalakan menjulang.

Al-Qatadah berkata: Neraka itu dinyalakan oleh murka Allah SWT dan pelbagai kesalahan anak cucu Adam a.s.

Firman Allah SWT: Dan apabila syurga didekatkan.

Al-Dahhak, Abu Malik, al-Qatadah dan al-Rabi' bin Khaitsam berkata: Iaitu mendekati para penghuninya.

Firman Allah SWT: (setelah semuanya itu berlaku), tiap-tiap orang akan mengetahui tentang amal yang telah dibawanya.

Al-Maraghi berkata: Pada saat seluruh kejadian yang telah diterangkan di atas berlaku, barulah setiap orang mengetahui amalannya yang diterima dan yang ditolak.

Kebanyakan manusia yang sewaktu hidupnya di dunia ini tertipu oleh pujuk rayu syaitan, pada hari kiamat kelak akan mendapati amalan-amalan mereka itu ditolak dan tidak dihargai Allah SWT. Bahkan amalan itu dijauhkan daripada Allah SWT serta dia mendapat kemurkaan-Nya.

Orang yang melakukan amalannya dengan riak untuk dilihat oleh orang ramai, maka amalannya itu hanya dianggap usaha yang sia-sia sahaja dan tidak diterima oleh Allah SWT.

Oleh sebab itu, kita wajib memandang perbuatan kita dengan kacamata Islam dan menimbangnya dengan timbangan yang benar. Allah SWT hanya menerima amalan yang lahir daripada hati yang berisi keimanan, penuh cinta dan mengharapkan keredaan-Nya serta melakukan kewajipan-Nya dengan bersungguh-sungguh.

Semoga kita bertambah keimanan berkenaan dengan hari kiamat dan seterusnya menjadikan kita golongan yang mendapat keredaan daripada-Nya. Amin.



Sunday, May 16, 2010

Baju Kurung Hand-Made

Kisahnya bermula sembang2 jer ngan kakak..sembang pasal apa yang boleh dibuat untuk isi masa lapang. Aku ni mmg minat gak bab masak resepi2 baru, bab menjahit pun minat gak..cuma kadang2 bila malas melanda diri,mmg semuanya xkan menjadi..:-)

Dulu2 masa cuti semester ker,apa ker asyik dok cakap nak g belajar menjahit,belajar masak..tp xder menjadiknya.. last2 cuti semester berlalu cmtu jer,sbb masa tu kalu cuti semester jer mesti keje kat supermarket ka,kat kilang ka..janji poket masyukkkk..

Tup..tup..dah kawen,dah beranak pun..skrg ni baru rasa keperluan utk belajar semua perkara2 tu..yg dulunya xambil kisah sgt.. Kalu ckp pasal masakan, mmg nak belajar jer masak,yela perut encek suami kene jaga ler..dan bila ckp pasal menjahit lak, bila dah ada rumah sendiri kene fikir kain langsirnya, dan barang hiasan rumah..dan bila dah ada anak lak,terpikir syoknyer kalu pakaian anak & suami aku leh buat sendirik jer..xyah upah orang..

alangkah ruginya dulu2 aku xg belajar masa kat kampung..banyak jer program KEMAS..free jer g belajar tuh..

Jadi,bila kakak sebut pasal pakaian anak jer terus terasa nak try wat baju kurung kat Fahima.. Lantas, pegi terjah nagoya beli kain..kain murah jer,sbb baru nak cuba2..hehe..tgh bersemangat betul nak wat baju kat Fahima..



Jangan xtahu, baju ni jahit ngan tangan jer..sebab mesin jahit xder..mahu kebas jari dok jahit sehelai baju ni pun..Almaklum bukan profesional.. cuma teringat2 cara mak dok wat baju aku dulu.. jadi aplikasikan la kat anak sendirik la skrg..

Apapun..mmg puashati sebab dpt gak jahit sendiri untuk anak..walaupun xla kemas sgt jahitannyer..ada rupa baju dah ler..hehe..HENTAM SAJALA LAbU.....:-)


Saturday, May 1, 2010

Cuppies and Cake For Makan2..

Mood rajin untuk wat kek datang balik..huahuahua..jadik sepanjang minggu ni asyik wat kek ngan muffin jer..

so, last Thursday ada wat jamuan makan2 skit..Ekin wat kek coklat ngan blueberry cuppies.. Sebab nak siapkan kek ngan muffin nie..order last minute dari K Ani mmg xsempat nak buat..Maaf yer K Ani, Ekin nie bukan professional jadi bahan2 kek beli sikit2 jer ikut keperluan..Kang beli banyak2 xguna lak..:-)

Hahaha..kali petama nie deco atas kek..mmg banyak kekurangannya dan tak santek pun..tp kalu makan ok kot..hahaha..puji sendirik...


Pe pun..jamuan hari tu mmg enjoy...!!!!!


Monday, April 26, 2010

Keletah Fahima...

Fahima anak ibu sekarang dah 9 bulan lebey...Hhmmm...Di usia 9 bulan neh Fahima da mula pandai ajuk apa yg org buat..dah pandai kenyit mata bila sebut EYE..dah buat mulut bila sebut MOUTH..dan buat hidung kemut bila sebut NOSE...Baru tiga perkataan ajar dia..slow2 key sambil gunakan Flash Card utk ajar dia..Dan kalu berzikir Fahima pun dok angguk2 kepala dia.. :-)

Cepat tul anak ibu ni membesar..Alhamdulillah..Setiap perkembangan Fahima berlaku di depan mata ibu..Ibu xnak terlepas pandang walau sikit pun perkembangan anak ibu..

Baru2 neh Fahima demam agak lama gak dekat 3 minggu..Demamnya kejap kebah kejap demam balik..Suhu jap 38,jap turun..malam naik,siang turun..Huhhh..mmg mendebarkan jer..3 Kali rotate amik ubat kat klinik..Fahima batuk kahak..sampaikan bila tidur pun berbunyik..Dan doc suh Fahima sedut gas..apalagi menangis2 Fahima..2x kene sedut gas..Fahima dah ok sikit..

Tambah lagi Hubby xda dirumah sebab outstation..Huhu..rasa takut sangat apa2 jadi kat Fahima..Yela..sesorg ja dengan Fahima...




 
 Suker tul Fahima naik Keta Muzik nieh..Xnak turun lak..



Tag dari Maslina...

En3 nieh nak jawab tag dari member ku maslina...weh sorry la lambat..aku terus shut down PC kalu internet lembap..malas tunggu..;-P  Pe pun aku jawab gak Tag dari ang neh k.. 

1) Adakah anda rasa hot?
Aku ni xpenah rasa hot dan xhot pun...Tapi aku akan rasa hot kalu org buat aku jadi hot..dan aku juga akan rasa hot kalu xdak elektrik..hehe..(menjawab soklan ker aku neh)

2) Upload wallpaper laptop yang anda gunakan sekarang?


3) Cerita pasal gambar ni?
Gambar wajah2 kesayangan amber...:-)

4) Kali terakhir makan pizza?
xingatlaaa...da lama la xmakan...

5) Lagu terakhir anda dengar?
Taubat Seorang Hamba...Aku suka layan nasyid jer...rasa tenang..lagu lain kurang la...

6) Apa yang anda buat selain menyelesaikan Tag ni?
Dok belek Facebook dan search you tube..kehkeh..anak dah tidoq baru leh ndagap PC..

7) Selain nama sendiri, anda dipanggil nama apa?
Nama sendirik jer aku dipanggil..org paggil aku Shikin..Ekin..Kin...xdak da yg lain...

8) Tag lagi 5 orang.
- Sesaper yag rajin leh wat tag neh ek..hehe...






Blueberry Muffin...


Sesaja jer suker2 wat Bluberry muffin untuk makan2...Xsangka lak dapat order.. Mekacih yer K Ani & Kak Ami yg order muffin ngan Ekin..Baru dok cuba2 wat muffin neh...Xtahula menjadi betul atau tak...hikhik..

Yang ini Order dari K Ami..Mini Blueberry Muffin -  100pcs..
                                            
                  Yang ini order dari K Ani - 45 pcs Blueberry Muffin







Friday, April 16, 2010

1 Minggu yang bigi bangat..

Minggu ni actually byk program kat sekolah..hari Rabu adalah Hari Sukan Sekolah (pelik kan Hari Sukan pada hari bekerja) Tapi nak wat guane keputusan para pentadbir...:-)

Tapi nak dijadikan cerita hujan+ribut selebat-lebatnya pada hari kejadian..bayangkan padang sekolah hampir semua dinaiki air separas betis..huhhhh..habis bertempiaran lari budak2..cekgu pun sama ler..perbarisan dalam hujan tetap diteruskan...Mmg ada gak yg suka ek dok main air hujan..huhh..mencabar sungguh..dahle hari Khamis tetap sekolah tau..Xder cuti peristiwa..( Di kala ini..aku sendirik pun dah kena flu+fever)

Duty untuk bahagian makanan(rumah Sukan) dan Sekolah(pengurusan penerima hadiah)

Hampir kul 10,Sukan diumumkan batal..sebab hujan n padang yg banjir..apalagi ramai gak budak2 yang lari balik...Tapi tetiba diumumkan semula Sukan diteruskan..bila hari semakin panas..Mujur gakla masih ada pelajar yang xbalik..Yela..skrg dah bulan april bila lagi nak buat sukan..

Dan akhirnya berjaya gak sukan diteruskan sampaike penghujungnya..Keputusannya rumah lain yang menang..Rumah aku(Hang Tuah) dapat last weh...kihkih..

Hari Sabtu lak ada Hari Penyampaian Anugerah Cemerlang untuk tahun lepas..So,xleh nak cita lagi sebab sok baru hari kejadian...hehe..

So...Layan foto-foto ini jerkkkkk..........





nie la rupa padang sekolah pada hari kejadian...


Friday, April 9, 2010

Ujian SPA...

This saturday..ada lagi satu ujian SPA...hmmmm..ini dah masuk 3 kali Ujian SPA..
Tp mmgla soalannya susah...Lagi satu kadang2 xcukup masa nak jawab..

Xtahula..aku jer ke yang xleh jawab..heheheh..Tp mmg majoriti nyer mmg akan kata perkara yang sama..

Yela..Ujian ni untuk jawatan N41..dan lalu lulus baru leh masuk PAC..pastu ada interview lagi..banyak step lagi untuk ke jawatan N41...

Tp..masalahnya..ujian petama pun dah susah nak lepas..cmner nak sampai ke step terakhir??????



Tuesday, March 30, 2010

Tag Dari Umi Dania..

En3 kali ni nak jawab Tag dari Umi Dania...

SIAPAKAH ANDA DIRUMAH?
Seorang ibu kpd Fahima Zahraa yang manja sgt dan isteri kepada Mohamad Fadhil yang amat sporting...;-)

SIAPAKAH DIRI ANDA DISAMPING RAKAN?
Seorang yang mudah mesra..xkisah sapa jer..suka berkongsi masalah ngan rakan dan akan cuba untuk membantu mengikut kemampuan diri..anything..can share with me...Peace...;-)

5 BENDA YANG ANDA IDAMKAN TAPI MASIH BELUM TERCAPAI?
1) Nak melakukan sesuatu perubahan besar pada diri..Lebih mendekatkan diri dengan Yang Maha Esa..Insya'Allah satu hari nanti...Mudah cakap..lebih ke arah keagamaan.. Sesuatu yang mudah untuk berkata-kata tetapi amat sukar nak laksanakan..

2) Nak bawak mak+ayah g jalan2 (InsyaAllah bakal terlaksana nanti)

3) Inginkan keluarga yang bahagia+anak2 lagi 2,3 orang..kihkihkih...anak2 yang bijak,soleh dan solehah..Doaku setiap hari..

4) Nak beli kereta sendirik...

5) Nak pekerjaan tetap..Dalam line yang diceburi sekarang..Akan cuba untuk terus bertahan dalam bidang yang diceburi sekarang...:-)


SIAPAKAH NAMA PASANGAN ANDA?
Mohamad fadhil Bin Salleh

CERITAKAN 5 PERKARA YANG PALING ANDA SUKA TENTANG PASANGAN
ANDA?
1) Terlalu Baik..amat caring..

2) Amat menghormati ibunya(Jadi suami juga amat menghormati seorg wanita)

3) Xsuka keluar rumah..Jadi banyak habiskan masa kat rumah jer..tgk robot..:-)

4) Selalu mengingatkan ekin kalu ada terbuat salah..

5) Suka mengemas rumah+ekin xyah kemas dah...:-)


BILA TARIKH COUPLE
uhhh...ingat2 lupa dahh ni..(teruk tul..)kalu xsalah Januari 2004

KENANGAN PAHIT ANDA BERSAMA RAKAN ANDA
Yang mana satu ek..Bila time dulu mmg dirasa pahit..Tp skrg bila dikenangkan adalah kenangan manis..
Rasanya bila ada sesetengah rakan yang bila kesusahan mencari..Tp kadang kala lupa bila senang... (Tapi xsemua)


LAGU TEMA CINTA ANDA
xingat la tajuknya..banyak sangat..Tapi rasanya DEALOVA kot...

APA PERUBAHAN YANG ANDA INGIN LIHAT PADA PASANGAN ANDA
Kurangkan menonton rancangan Kartun di hujung minggu..hahahahaah...(kalu beli robot xleh nak kata apa dah..)- Harap- encik suami baca tag ni ek..


TAG kpd 4 RAKAN LAIN

Nisa Hamid
Ana Nisa'
Maslina Mansor-life
sue

Saturday, March 27, 2010

Aku Hamba Yang Hina..

Ya Rabbi..

Mengapa kadang kala aku jadi lupa padaMu..Mengapa kadang kala aku jadi lalai pada perintahMu..Mengapa kadang kala aku jadi alpa pada kurniaanMu...

Sedangkan ku tahu..semuanya hanyalah pinjaman sementara dariMu..

Hinanya aku..kerdilnya aku di sisiMu..ya Rabbi...Sesungguhnya..Engkaula yang Maha Memberi dan Maha Pengasih...

Ku bersyukur dengan hidayahMu..Ku bersyukur dengan Nikmatmu...AMIN...

Allah Sedang Mengujiku..Ku Pasrah dengan KetentuanMu..Ya Rabbi..

Sabar dengan ujian.

Abdul Kadir bin Abdul Aziz bertanya kepada Imam As Syafiee r.a. “manakah yang lebih utama : sabar atau diuji atau diberi keteguhan hati?” Jawabnya, “ Diberi keteguhan hati adalah darjat nabi-nabi. Dan tidak ada keteguhan itu melainkan sesudah diuji. Apabila sudah bersabar maka teguhlah hati. Tidaklah engkau lihat bahawa Allah Taala menguji Nabi Ibrahim a.s. kemudian Ia memberikannya ketetapan hati dan menganugerahinya kerajaan, maka ketetapan hati itu adalah darjat yang paling utama.”

Syeikh Mustafa Sabri iaitu ulamak sewaktu pemerintahan Othmaniah berkata:

“Barang siapa yang berasa aman dari cubaan Allah nescaya akan hina.”

Maryah Jameelah seorang islam yang dahulunya seorang wanita kafir Yahudi berkata:

“Menurut ajaran Islam hidup ini bukalah satu perjalanan yang penuh kesenangan akan tetapi ia adalah satu peperiksaan. Setiap minit kita diuji dan apa sahaja penderitaan dan bala yang menimpa kita bukanlah bencana yang mutlak akan tetapi hanya salah satu dari ujian tersebut. Allah SWT tidak menjadikan kita untuk bergembira dan bersuka ria akan tetapi untuk melihat kita sama ada berjaya atau gagal dalam peperiksaan ini yang mana keputusannya tidak kita ketahui hinggalah ke hari akhirat”.

Rasulullah pernah bersabda:

“Apabila Allah kasihkan seseorang, Allah mengenakan dengan suatu cubaan sehingga Allah mendengar rengekan permintaan yang bersungguh-sungguh.”

(Dari Masnad Firdaus oleh Dailami)

Berkata Abul Asy’ats ash Shan’aani r.a. bahawa Nabi saw bersabda:

Allah telah berfirman:

“Apabila Aku menguji salah seorang dari hamba-hamba Ku yang mukmin, lalu ia memuji Ku atas apa yang telah Aku ujinya, nescaya Aku akan perintahkan kepada Malaikat Ku agar ‘Kamu catatkan pahala-pahala dari amalannya, seperti yang biasa kamu catatkan sebelum ini’”.

(Riwayat Ahmad, Hakim dan Abu Nu’aim)

Berhubung ujian Allah, hayatilah firman Allah dalam surah-surah berikut bermula dengan surah Al Ankabut: 2-3:

2- Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?

3- Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.

Al Baqarah: 155- Demi sesungguhnya! Kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.

Al Kahfi: 7- Sesungguhnya Kami telah jadikan apa yang ada di muka bumi sebagai perhiasan baginya, kerana kami hendak menguji mereka, siapakah di antaranya yang lebih baik amalnya.

Al Kahfi: 31- Dan demi sesungguhnya! Kami tetap menguji kamu (wahai orang-orang yang mengaku beriman) sehingga ternyata pengetahuan Kami tentang adanya orang-orang yang berjuang dari kalangan kamu dan orang-orang yang sabar (dalam menjalankan perintah Kami) dan (sehingga) Kami dapat mengesahkan (benar atau tidaknya) berita-berita tentang keadaan kamu.

Hud: 7- Dan Dialah yang menjadikan langit dan bumi dalam enam masa, sedang ArasyNya berada di atas air. Dia menjadikan semuanya itu untuk menguji kamu: Siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya dan demi sesungguhnya! ...

Al An’aam: 165- Dan Dialah yang menjadikan kamu khalifah di bumi dan meninggikan setengah kamu atas setengahnya yang lain beberapa darjat, kerana Dia hendak menguji kamu pada apa yang telah dikurniakanNya kepada kamu. Sesungguhnya Tuhanmu amatlah cepat azab seksaNya dan sesungguhnya Dia Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.

Perlulah diingat juga bahawa bukan semua ujian itu adalah pahit, getir dan memberatkan malahan Tuhan juga menguji hambanya dengan kemewahan dan kemuliaan serta kekuasaan dan sebenarnya ujian berbentuk ini adalah lebih berat sebagaimana Firman Allah:

Al Fajr: 15- (Dalam pada itu manusia tidak menghiraukan balasan akhirat), oleh yang demikian, maka kebanyakan manusia apabila diuji oleh Tuhannya dengan dimuliakan dan dimewahkan hidupnya, (dia tidak mahu bersyukur tetapi terus bersikap takbur) serta berkata dengan sombongnya: Tuhanku telah memuliakan daku!

Al Fajr:16- Dan sebaliknya apabila dia diuji oleh Tuhannya, dengan disempitkan rezekinya, (dia tidak bersabar bahkan dia resah gelisah) serta merepek dengan katanya: Tuhanku telah menghinakan daku!

Al Anbiyaa’: 35- Tiap-tiap diri akan merasai mati dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai cubaan dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan.

Allah berfirman lagi di dalam surah Al Baqarah: 214.

Adakah patut kamu menyangka bahawa kamu akan masuk Syurga, padahal belum sampai kepada kamu (ujian dan cubaan) seperti yang telah berlaku kepada orang-orang yang terdahulu daripada kamu? Mereka telah ditimpa kepapaan (kemusnahan harta benda) dan serangan penyakit, serta digoncangkan (oleh ancaman bahaya musuh), sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman yang ada bersamanya: Bilakah (datangnya) pertolongan Allah? Ketahuilah sesungguhnya pertolongan Allah itu dekat (asalkan kamu bersabar dan berpegang teguh kepada agama Allah).

Ingatlah bahawa apabila seseorang tidak suka mendekatkan diri kepada Allah, maka akan diseret supaya ingat kepada Allah dengan musibah.

Dalam banyak hal, setiap ujian adalah juga merupakan bala / musibah sebagaimana yang dinyatakan Allah dalam surah Al Baqarah: 49.

Ertinya: Dan (kenangkanlah) ketika Kami selamatkan kamu dari Firaun dan orang-orangnya, yang sentiasa menyeksa kamu dengan seksa yang seburuk-buruknya; mereka menyembelih anak-anak lelaki kamu dan membiarkan hidup anak-anak perempuan kamu; sedang kejadian yang demikian itu mengandungi bala bencana dan cubaan yang besar dari Tuhan kamu.

Bala bencana / musibah yang menimpa manusia pula adalah tidak lain tidak bukan berpunca dari kesilapan kita sebagaimana yang dinyatakan Allah dalam surah An Nisaak:111.

Dan sesiapa yang mengerjakan sesuatu dosa maka sesungguhnya ia hanya mengerjakannya untuk (menjadi bala bencana yang) menimpa dirinya sendiri. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.

Dan seperti yang Allah nyatakan di dalam surah Thaahaa: 124,

Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit dan Kami akan himpunkan dia pada hari kiamat dalam keadaan buta.

Dan seperti di dalam surah Al An’fal: 25

Ertinya: Dan jagalah diri kamu daripada (berlakunya) dosa (yang membawa bala bencana) yang bukan sahaja akan menimpa orang-orang yang zalim di antara kamu secara khusus (tetapi akan menimpa kamu secara umum) dan ketahuilah bahawa Allah Maha berat azab seksaNya.

Dan Allah menekankan lagi betapa setiap kesalahan di dunia akan di balas setimpal dengannya sebagaimana firman Allah swt berikut dalam surah Ghafir: 40-:

Ertinya: Sesiapa yang mengerjakan sesuatu perbuatan jahat maka dia tidak dibalas melainkan dengan kejahatan yang sebanding dengannya dan sesiapa yang mengerjakan amal soleh dari lelaki atau perempuan sedang dia beriman, maka mereka itu akan masuk Syurga; mereka beroleh rezeki di dalam Syurga itu dengan tidak dihitung.

Dan surah Yunus: 27: Ertinya:

“Dan untuk orang-orang yang melakukan kejahatan (syirik dan maksiat), balasan tiap-tiap satu kejahatan mereka ialah kejahatan yang sebanding / setimpal dengannya serta akan ditimpakan kehinaan; ........”



Nikmat Hidup di Syurga...

Di mana kah kita nanti?????


Setelah Allah SWT menerangkan perbuatan para pendusta, berikutnya Dia menerangkan pula dengan lebih lanjut kemenangan yang diperolehi oleh orang yang bertaqwa, iaitu syurga yang digambarkan kewujudan dan isinya. Dia menerangkan bahawa syurga tidak lain adalah kurnia Allah SWT.

Perkara ini merupakan pendorong hasrat yang tinggi dan mengajak mereka agar lebih bersungguh dalam melakukan amal kebajikan dan menambahkan kedudukan yang dekat kepada Allah SWT dan ketaatan kepada-Nya.

Ayat ini juga merupakan gambaran penderitaan bagi orang yang tersesat lagi pendusta.

Firman Allah SWT: Sesungguhnya orang-orang yang bertaqwa, disediakan syurga tempat mereka beroleh apa yang mereka ingini.

Ibn Abbas dan al-Dahhak berkata: Iaitu, dalam keadaan suci sedangkan Mujahid dan Qatadah berkata: Mereka selamat dari api neraka.

Firman Allah SWT: (Mereka akan beroleh) taman-taman bunga dan kebun-kebun buah-buahan, terutama anggur. Dan perawan-perawan yang sebaya umurnya.

Inilah sebahagian kenikmatan syurga dengan makanan dan bidadari. Al-Maraghi berkata: Bernikmatan dengan bidadari menggambarkan kesenangan seseorang di dunia yang memperoleh kelazatan walaupun kita tidak mengetahui hakikatnya di akhirat kelak dan kita wajib beriman dengannya.

Jelas kenikmatan di sana melebihi kelazatan yang terdapat di dunia. Ini merupakan bentuk kesenangan di hari akhirat.

Firman Allah SWT: Serta piala atau gelas yang penuh dengan minuman. Ibn Abbas berkata: Ia terisi penuh dan berturut-turut dan Ikrimah berkata: Ia menjadi jernih.

Firman Allah SWT: Mereka tidak mendengar di dalam syurga itu perkataan yang sia-sia, dan tiada pula perkataan yang dusta.

Ibn Kathir berkata: Dalam syurga tiada perkataan yang tidak bermanfaat, malahan pula dusta dan dosa. Syurga merupakan tempat yang terjamin keselamatannya penuh dengan nikmat yang tidak terkira.

Firman Allah SWT: Sebagai balasan dari Tuhanmu, iaitu satu limpah kurnia yang dikira cukup (menurut yang dijanjikan-Nya).

Syed Qutb berkata: Kita dapat melihat keindahan pengungkapan dan irama dalam pembahagian di antara jaza' (balasan) dan ata' (kurnia).

Keindahan itu dapat dilihat lebih kurang pada semua bunyi di akhir ayat. Inilah ciri yang nyata dalam keindahan seluruh juzuk ini.

Firman Allah SWT: Tuhan yang mentadbirkan tujuh petala langit dan bumi serta apa yang ada di antara keduanya, Tuhan yang Maha Pemurah, tidak ada sesiapapun diberi kuasa berkata-kata dengannya (untuk memohon pertimbangan tentang balasan atau pengurniaan itu).

Ibn Kathir berkata: Allah SWT menjelaskan berkenaan dengan Keagungan dan Kemuliaan-Nya. Dialah Rabb yang hakiki sama ada di bumi atau di langit dan semua makhluk tidak mampu berbicara kecuali dengan izin-Nya.

Firman Allah SWT: (Tambahan pula) pada masa Jibril dan malaikat-malaikat yang lain berdiri bersaf-saf (menunggu perintah Tuhan), tidak ada yang berani berkata-kata (memohon pertimbangan) melainkan yang telah diizinkan baginya oleh Tuhan Yang Maha Pemurah, serta ia berkata benar.

Ulama tafsir khilaf berkenaan dengan maksud roh di sini antaranya:

lRoh-roh manusia seperti riwayat al-Aufi dari Ibn Abbas.

l Anak cucu Adam AS seperti pendapat al-Hasan dan Qatadah.

lSalah satu daripada makhluk Allah dalam bentuk seperti manusia tetapi bukan malaikat dan manusia. Keadaan mereka juga makan dan minum. Inilah pendapat Ibn Abbas, Mujahid, Abu Salih dan al-A'mash.

lIaitu Jibril a.s seperti pendapat Sya'bi, Said bin Jubair dan al-Dahak.

lPara malaikat yang mulia dan hampir dengan Allah SWT seperti kata Muqatil.

lIaitu al-Quran. Inilah pendapat Ibn Zaid.

lSalah satu malaikat dengan ukuran sebesar seluruh makhluk.

Ibn Kathir mentarjihkan pendapat kedua iaitu: Anak cucu Adam AS.

Firman Allah SWT: Itulah keterangan-keterangan mengenai hari (kiamat) yang sungguh tetap berlakunya, maka sesiapa yang mahukan kebaikan dirinya, dapatlah ia mengambil jalan dan cara kembali kepada Tuhannya (dengan iman dan amal yang soleh)!

Hari Kiamat pasti berlaku dan hendaklah seseorang itu beramal soleh dan dapat mendekatkan kepada Allah SWT dengan memperolehi kemuliaan dan pahala, di samping itu dapat menjauhkan dari seksaan azab neraka.

Firman Allah SWT: Sesungguhnya (dengan keterangan-keterangan yang tersebut), Kami memberi amaran kepada kamu mengenai azab yang dekat (masa datangnya), Iaitu hari seseorang melihat apa yang telah diusahakannya; dan orang yang kafir akan berkata (pada hari itu): "Alangkah baiknya kalau Aku menjadi tanah (supaya Aku tidak dibangkitkan untuk dihitung amalku dan menerima balasan)".

Ibn Kathir berkata: Pada hari itu orang kafir berangan-angan dengan menyatakan jika mereka dijadikan sebagai tanah dan bukannya makhluk yang wujud di muka bumi.

Ini kerana setelah diperlihatkan kepada mereka azab dari Allah SWT dan perbuatan buruk mereka yang telah dicatatkan oleh malaikat yang mulia.

Penutup

Alhamdulillah, selesailah sudah surah al-Naba' yang mengandungi kandungan rukun iman berkaitan hari akhirat.

Di samping itu, dijelaskan perihal natijah golongan yang derhaka dengan sepedih-pedih balasan. Semoga Allah SWT memelihara kita semua daripada seksaan-Nya.

Begitu juga digambarkan dengan terang sifat yang diperolehi dan diraih oleh penghuni syurga dengan pelbagai kenikmatan. Semoga Allah SWT mengurniakan kepada kita keredaan-Nya dan syurga-Nya.

- UTUSAN


Wednesday, March 17, 2010

Anakku Sayang....

Baru kul 5 pagi sebenarnya neh..Fahima xnak tido lak dari kul 3 lebih pagi tadi..asyik dok merengek..dah sapu minyak (mungkin kembung)..dah letak bedak agnesia..(mungkin gatal pasal ruam)+malam nie agak panas sikit...dah bagi susu, dah tukar pampers..ntah xtahu napa lagi...


Ginilah tugas+tanggungjawab seorang ibu..berjaga malam demi anak..Mesti mak dulu pun camnie kan...Fahima dok bermain tu kat 'mini playground' dia kat umah nie...Sambil mak dia dok buka blog..:-) bapaknya nyenyak tido..(xnak ganggu, sok pagi2 nak g keja...)


Terfikir di sanubari..besarnya pengorbanan ibu+ayah.. Xkisahla ibu & ayah kandung @ ibu mertua..Akanku balas jasa kalian walau xmungkin dapat ku balas kesemuanya...


note : Di kala ini amat merindui ibu+ayah di kampung...


Sunday, March 7, 2010

Guru Jutawan Akhirat...

Buku ni amat perlu dibaca oleh semua insan yang bergelar guru..dipinjamkan jer dari unit kaunseling sekolah..Banyak Info..dan rasa amat bertuah sekali jika seseorang itu mendapat peluang untuk bergelar seorang Guru..Satu pekerjaan yang amat mulia..

Ilmu yang dicurahkan akan melahirkan anak bangsa yang berjaya..Xkan terhakis ilmu itu walau secunit bahkan akan terus berkembang dan berkembang..Alangkah banyaknya pahala bagi mereka yang berbakti di dalam bidang perguruan,pendakwahan dan sebagainya..

Ntahla..setelah begelar guru walau sekadar hanya GSTT..inilah yang ekin rasakan kerjaya yang amat serasi dengan jiwa ekin..Amat berharap sangat agar dapat terus berada di lapangan ini..Berkomunikasi dengan pelbagai lapisan pelajar,ibubapa, rakan-rakan sejawat dan sebagainya..

Dan pengalaman amat sedih bila berjumpa dengan ibubapa yang mencurahkan rasa hati mereka pabila anak mereka melakukan kesalahan disiplin..Rasa marah pada anak2 didik ekin sebab xlangsung hargai pengorbanan ibu+bapa mereka.. Jiwa remaja mereka begitu memberontak..Sukar nak difahami...

Tapi itulah cabaran yang perlu dihadapi...

 





Thursday, March 4, 2010

x aci tau...

Fahima skrg neh dah pandai sebut BAPAK......... huhu...napa xsebut ibu dulu.....
nak majuk la camnih...(cehh..macam fahima faham..)

Punyala sonok bapak dia..X aci la..ibu yang penat tau...sebutla nama ibu dulu...huhu..

Memang semua baby cmtuh ek????

Satu lagi..Semalam Fahima da pecah rekod naik ke tingkat 2 rumah tanpa bantuan..dan berjaya terus masuk ke bilik utama..sebab nak cari di mana ekin berada..hehe (Ekin nak solat dalam bilik waktu tuh..ayat cam suspen jer..( Bapaknyer tunggu la Fahima kat belakang takut kot2 jatuh..)huhhh..kalu jatuh tangga...mmg kes naya jer...



Saturday, February 27, 2010

Nyampah nyeeeeee...........

Kenapa manusia perlu ada sifat iri hati??

Kan telah Allah janjikan pada setiap hambaNya..Sesiapa yang rajin berusaha pasti akan mendapat balasan yang baik.. Pelik..Tp inilah sifat kebanyakan orang Melayu..Xbole kalu orang lain lebih sikit..ada jer tohmahan untuk jatuhkan orang lain..

Sedarlah..kita hidup di dunia bukan untuk selama-lamanya..Dan sebelum mencari kekurangan orang lain..sebaik2nya tengoklah diri sendiri terlebih dahulu..Berpijaklah di bumi yang nyata..Setiap orang pasti ada kekurangan...

Susah bercakap ngan orang yang xfaham,tapi berlagak seolah2 semuanya dia jer yang tahu...dia jer yang bagus..dia ja yang bijak..keluarga dia jer yang paling bagus..Depan haku bukan makin baik, belakang aku ngumpat haku yerrr....Siap ada geng lagi tuh..

Takut nanti bila Tuhan nak bagi pembalasan cash jer..anytime dapat..Hasil suka sangat bawak mulut yang becok itew..


Note: Lepaskan geram kat cni jap ek..huhukkkk...xder kene mengena ngan org dalam dunia blogging..sebab org yg dimaksudkan di atas bukan tahu pun pasal IT neh..Tp berlagak seolah2 semua benda dia tahu.. :-P


Program Maulidur Rasul at BTP

Banyak tul program ek..Malam neh ada konsert kat masjid..UNIC n Kumpulan As Shafa..Pastu pagi2 besok perarakan Maulidur Rasul..Petang lak ada Aktiviti gerai, permainan kanak2..Derma darah dll..Malam besok lak Ceramah Perdana Maulidur Rasul..

Dan hari Ahadnyer ada Program Marhaban dan Cukur Jambul di rumah 'Opah'...Tapi Ekin xjoin aktiviti apapun melainkan Marhaban hari Ahad nanti..hikhik.. promote program jerk.. :-)


Friday, February 26, 2010

Salam Maulidur Rasul

Wasiat Terakhir Nabi Muhammad S.A.W

Wahai manusia, dengarlah baik baik apa yang hendakku katakan. Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini, dan kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanah kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak.

Janganlah sakiti sesiapa pun, agar orang lain tidak menyakiti kamu pula.Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu, dan dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba', oleh itu segala urusan yang melibatkan riba' di batalkan mulai sekarang.

Berwaspada lah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara perkara besar, maka berjaga jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara perkara kecil.

Wahai manusia , sebagaimana kamu mempunyai hak atas para isteri kamu, mereka juga mempunyai hak di atas kamu.Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang.Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu ata mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang tidak kamu sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

Wahai manusia dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini,sembahlah ALLAH, dirikan sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadhan,dan tunaikan zakat dan harta kekayaan kamu, kerjakan ibadah Haji sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama, tidak saorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan Beramal Solleh.

Ingatlah, bahawa kamu akan mengadap ALLAH pada suatu hari untuk di pertanggungjawabkan di atas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku. Wahai maanusia, tidak ada lagi Nabi dan Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah disampaikan kepada kamu.

Sesunguhnya, aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikut kedua keduanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya, itulah Al-Quran dan Sunnahku. hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikannya kepada orang lain, dan hendaklah orang lain itu menyampaikan pula kepada yang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang mendengar terus dariku.

Saksikan ya-ALLAH, bahawasanya telah aku sampaikan risalahMU kepada hamba hambaMU.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails