Tuesday, January 22, 2013

DEmi Masa - Part II


 Tahun 2013 ---  Umur saya dah 30 tahun..

Pantas , cepatnya masa berlalu.. masih teringat-ingat lagi zaman kecil, tadika, sekolah rendah, sekolah menengah, alam remaja, di IPT, berkahwin, ada anak.. dan inilah saya sekarang.. macam xpercaya...

DAN entah berapa lama usia yang masih tinggal di muka bumi ALLAH ini.. Maha Besar Allah Tuhan yang menciptakan seluruh alam.. Semuanya telah ditetapkan olehNya... Entah sempat atau tidak untuk melihat anak-anak membesar, bekerja dan berkahwin.. yang pastinya Dunia ini hanyalah persinggahan sementara...



Di ibaratkan...

Umur kita ni ibarat seguni pasir dengan lubang kecil di bawahnya. Pasirnya akan jatuh sedikit demi sedikit hingga menjadi kosong. Ini bermakna, setiap kali kita menyambut hari kelahiran, kita sebenarnya juga kian menghampiri saat kematian, yang semua orang tidak akan berupaya untuk menolaknya. Subhanallah.

Orang2 soleh sangat berhati2 dalam memanfaatkan umur mereka. Mereka berkata," usia itu pendek, maka jangan dipendekkan lagi dengan kelalaian".

Setiap dari kita akan ditanya umurnya dihabiskan (sedarlah wahai diri!!!). Rasulullah saw telah bersabda yang maksudnya, "Tidak akan berganjak kedua kaki manusia pada hari Kiamat sampai selesai ditanya tentang 4 perkara, iaitu tentang umurnya, untuk apa ia dihabiskan, tentang masa mudanya untuk apa ia dipergunakan, tentang hartanya di mana ia memperolehi dan untuk apa ia dibelanjakan, dan tentang ilmunya apakah sudah diamalkan". (HR Tarmidzi)

Dalam satu hadis lain yang maksudnya, "Sebaik2 manusia di antara kalian ialah orang yang panjang umurnya dan baik pula amalannya. (HR Tarmidzi).


 Sekadar Renungan ...





No comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails